Udržitelnost ve vaší firmě
4 tipy, jak úspěšně posílit udržitelnost ve vaší firmě
Nejspíš jste si už všimli, že udržitelnost není revoluce, která se jen tak stane přes noc. Udržitelnost je série malých i větších změn v chování lidí a organizací, které dohromady přinesou kýžený výsledek. Proto pro vás máme pár tipů, jak pro udržitelnost nadchnout i kolegy v práci. Každý krok se přece počítá!
1/ Přidejte udržitelnost do firemní kultury
Že tam ještě není? Nevadí. Máte jedinečnou šanci zapojit kolegy a společně vytvořit plán udržitelných řešení, která vám všem budou vyhovovat. Není na škodu přijít i se systémem odměn za nové nápady na udržitelná řešení. Co může být lepšího než pozitivní motivace?
Kde se udržitelnost může ve firmě uplatnit? Divili byste se:
Šetření zdrojů, šetření nákladů
Omezit spotřebu vody, elektřiny, tepla nebo obalových materiálů je skvělý způsob, jak ušetřit peníze a snížit zátěž pro životní prostředí. Zkuste to!
Třídění odpadu
Pro většinu z nás je samozřejmost třídit plast, sklo a papír, ale co organický odpad? Zvažte pořízení vermikompostéru nebo bokashi kompostéru, který v agentuře a na eventech používáme my. Budete zároveň mít i hnojivo pro pokojové rostliny. Mimochodem, i ty do udržitelné a ekologicky smýšlející firmy rozhodně patří.
Doprava do práce
I tady může vaše firma podpořit udržitelné chování tím, že dá k dispozici sdílená auta, cyklistické parkoviště, nebo dokonce pořídí zaměstnancům jízdní kola.
Potraviny v kanceláři
Máte v kanceláři společné jídlo pro zaměstnance? I to může být lokální, v bio kvalitě, nebo ze zahraničí s certifikacemi jako fair trade nebo z ekologické produkce EU. Mimo to doporučujeme zařadit do jídel v kantýnách i na poradách nebo firemních akcích větší podíl rostlinné stravy, která zatěžuje životní prostředí mnohem méně než ta živočišná.
Firemní oblečení a merchandising
U dárků a firemních předmětů zvažte jednak původ materiálu - je ekologický, je recyklovatelný? Pochází z lokální produkce? A potom se vyplatí zamyslet i nad jeho samotnou funkcí. Předměty jako jsou látkové tašky, termosky na čaj a kávu nebo lahve na vodu samy o sobě nenásilně podporují udržitelný mindset a chování. A přesně o to nám jde. V nabídce různých dodavatelů může být těžké se zorientovat, ale skvělým vodítkem jsou certifikace - u textilu například GOTS nebo evropský ecolabel. U termosek a hrnků je nejlepší ptát se přímo dodavatelů a vybírat takové, kteří ve výrobě používají vlastní udržitelnou energii.
2/ Nabídněte ve firmě udržitelné eventy
Firemní akce a večírky jsou skvělou příležitostí ukázat, že udržitelnost není jen hezké slovo ve výroční zprávě. Navíc dají vám i vašim kolegům příležitost se inspirovat, něco nového se naučit a vidět problematiku udržitelnosti v širších souvislostech.
Vzdělávací programy
Školení, přednášky a workshopy pomohou informovat a inspirovat. Máte strach, že to bude nuda? Ale vůbec ne! Poraďte se s odborníky na udržitelné eventy, s kterými přijdete společně na ideální řešení pro vás.
Interní akce
I večírky a teambuildingové aktivity můžou proběhnout smysluplně a zábavně. Na takovém eventu se navíc s kolegy lépe poznáte. Dáváme si záležet, aby prostředí bylo každému příjemné a abychom pomáhali rozvíjet i soft skills, které pak využijete ve své práci - bez tlaku a v bezpečné atmosféře.
3/ Buďte transparentní
Nezapomeňte, že je potřeba kolegy o cílech a jejich plnění pravidelně informovat. Nejen, že úspěšně dosažené milníky posílí motivaci v udržitelnosti pokračovat, ale zároveň ukážete, že má význam se do společných akcí zapojit. A že si vážíte času a úsilí každého, kdo to udělal.
4/ Zaměřte se i na bezprostřední okolí své firmy
Sami se můžete chopit iniciativy a zorganizovat dobrovolnické akce jako je například úklid místního parku, výsadba stromů nebo čištění lesa. I tady vám můžeme pomoci.
Mimo to můžete podpořit biodiverzitu ve městě a okolí vašeho sídla. Například tím, že přeměníte trávníky na louky pro motýly a opylovače, instalujete hmyzí hotely nebo dokonce úly na střechu vaší budovy. Tímto způsobem nejen podporujete místní ekosystémy, ale také motivujete zaměstnance k tomu, aby se angažovali v ochraně přírody.
Tak už víte, jak na to? Pokud byste váhali, rádi vám pomůžeme dostat udržitelnost nejen do firemních hodnot, ale také pod kůži každému zaměstnanci.